A 424-es sor. gőzmozdony története

A 424-es sor. gőzmozdony története Az első 424-es gőzmozdony a MÁV Ferencvárosi Fűtőházában kezdte a szolgálatot 1924-ben, a legnehezebb tehervonatok továbbítására osztották be. 1931-ben a Nagykanizsai Fűtőházhoz került, ahol a Balaton déli parti személy-, gyors- és tehervonati forgalmában vett részt.
A második világháború során Jugoszláviába került és a Zágrábi Fűtőházban teljesített szolgálatot 1978-ig.
A kalandos életutat bejárt mozdony a Horvát Vasút közreműködésével került vissza Magyarországra 1997-ben.
A Közlekedési Múzeum a 424.001 pályaszámú gőzmozdonyt eredeti állapotába helyreállította, és az új épületszárny előtti teraszon állította ki méltó megemlékezésül a magyar mozdonygyártás megindításának 125. évfordulójára.

A MÁV már az első világháború alatt megkezdte az előkészületeket egy négy kapcsolt kerékpárú mozdony beszerzésére. A mozdony feladata a nagy terhelésű közvetlen tehervonatok, gyorstehervonatok és a négy kapcsoltkerék párú gyors- és személyvonati mozdony elkészüléséig a 12-16`7oo-es emelkedőjű vonalakon közlekedő gyors- és személyvonatok továbbítása lett volna. A 424 sorozatú mozdony tervezésénél előírták a legfeljebb 14 tonna tengelyterhelést. Az eredetileg 1'D tengelyelrendezésű mozdony terveit átdolgozták és a 2'D-re módosított tengelyelrendezés lehetővé tette a mozdony sebességének 90 km/h -ra való felemelését. Az első 424 sorozatú mozdony' 1924-ben készült el. Ez a típus a MÁV legjobban bevált fővonali mozdonytípusa lett, amely egyaránt használható volt gyors-, személy- és tehervonatok továbbítására. A mozdonyt az évtizedek során folyamatosan korszerűsítették. Az 1960-as években a mozdonyok egy részét alkalmassá tették az ingavonati forgalom lebonyolítására és néhány mozdonyt átalakították olajtüzelésre. A mozdony sík pályán 90 km/h sebességgel 450 t tömegű, 50 km/h sebességgel 1400 t tömegű vonatot továbbított. A 424-es mozdonyból 1924-1958 között a MÁV részére 365 db készült, de szállítottak ilyen mozdonyokat Szlovákia, Jugoszlávia, Szovjetunió és Korea számára is.

Küldd el Szólj hozzá Nézettség: 4846
Szavazat: 3

Címkék:: 424-001

Szólj hozzá: "A 424-es sor. gőzmozdony története"

Szép és jó. Volt... Mutatóba is alig hagytunk...

faj faj top 2009
10 szint - több éve

Hol voltunk valamikor......

drmihalyfigy dr.mihalyfigy top 2009
12 szint - több éve

Szép elegáns mozdony arra az idôre...

bariak bariak top 2009
10 szint - több éve

Meg hülyék! Más büszke a műszaki múltjára, mi inkább összevágjuk. Egy légvédelmi rakéta osztály technikáját nem tudjuk bemutatni, mert a kapzsik összevágták!

faj faj top 2009
10 szint - több éve

Szovjetunio, Korea? Huu, de messze van! Ja, es Made in Hungary!

bubacsek bubacsek top 2009
11 szint - több éve

Hát mitagadás szörnyű a valóság.....köszönöm

drmihalyfigy dr.mihalyfigy top 2009
12 szint - több éve